Carup.Se | Nyheter Om Bilar, Biltester Och Guider

 Mer etanol än tio procent i bensinen bryter mot drivmedelslagen och kan förstöra motorerna. För att uppnå 10 procent reduktion av bensinen kan närmare 15 procent etanol behöva blandas in i bensinen. Så mycket etanol är det många motorer som inte klarar av, dessutom är det olagligt. Bland annat kan gummidelar i bränslesystemet och komponenter i insprutningen ta stryk.

 Det finns dock ett ett kryphål i lagen: Att ha mer än 10 procents reduktion av dieseln som kompensinsation. Därför blir risken stor att den nya reduktionen går ut över dieselkonsumenterna. I diesel går det att blanda i HVO som har samma kolväten som traditionellt diesel. För att kompensera för bensinen kan dieselbilister få diesel med extra mycket biobränsle. Om det även gör dieseln dyrare är idag okänt.

 – Vi vet ju inte hur reduktionsplikten kommer att utformas i detalj men redan idag kan överskott från reduktionsplikten i diesel användas för att kompensera för lägre reduktion i bensin. Det är bränslekvalitetsdirektivet (infört genom den svenska drivmedelslagen) som begränsar inblandningen av etanol i bensin till tio volymprocent av tekniska orsaker, säger Anders Norén.

 Regeringen lägger fram sin budget den 19 september. Därefter ska riksdagen ta beslut. Då måste regeringen ha ett svar hur de ska klara av att ha 10 procents reduktion av bensinen utan att bryta mot drivmedelslagen.

 – Mycket är ännu oklart kring regeringens förslag om ny reduktionsplikt, vilket återigen skapar ovisshet för drivmedelsleverantörerna, -producenterna och laddoperatörerna. Regeringen bör därför skyndsamt ge besked kring detaljutformningen av den nya reduktionsplikten så branschen får tid att anpassa sig till de ändrade förutsättningarna, säger Anders Norén.

 – Nu, åtta månader senare, aviserar regeringen och Sverigedemokraterna att reduktionspliktsnivån höjas till tio procent och att el från publika laddstationer ska inkluderas i reduktionsplikten. Samtidigt ska drivmedelsskatterna sänkas. Sammantaget räknar man med att drivmedelspriserna sänks samtidigt som klimatutsläppen sänks med 2 procent fram till 2030, säger Anders Norén.

 – Vi är i grunden positiva till höjningen av reduktionsplikten och att el från publika laddstationer inkluderas för att uppnå ett mer teknikneutralt system säger Anders Norén, hållbarhetschef på Drivkraft Sverige .

 – Vi tycker dock att den föreslagna reduktionspliktsnivån på 10 procent är för låg för att Sverige ska kunna klara sina klimatmål och åtaganden till 2030, både nationellt och inom EU. Om Sverige ska uppfylla sina åtaganden bör reduktionspliktsnivån snarare ligga på runt 20 procent för bensin och diesel. Vår bransch behöver långsiktighet och förutsägbarhet för att kunna bidra till omställningen från fossilt till fosilfritt. fortsätter Anders Norén.

  3. ångtrycket ska vid 37,8 grader Celsius vara lägst 45 kilopascal och högst 95 kilopascal, dock lägst 65 kilopascal under vintern och högst 70 kilopascal under sommaren,

  a) under vintern minst 50 procent och under övrig tid minst 47 volymprocent har förångats vid 100 grader Celsius,

  g) andra primära alkoholer och etrar med en slutlig kokpunkt som högst motsvarar den som anges i europastandarden SS-EN 228:2013 förekomma med högst 15,0 volymprocent,

 Elbilar har en rejäl motvind i Tyskland just nu. Nu drar sig svenska Hedin Mobility Group ur som BYD:s distributör i Tyskland. De säljer sitt tyska elbilsbolag till BYD.

 – Transaktionen inkluderar även en överlåtelse av verksamheten för de två pioneer stores i Stuttgart och Frankfurt, som drivs av Hedin Mobility Groups tyska retaildivision, uppger Hedin.

 Hedin Mobility Group har varit BYD:s distributör i både Sverige och Tyskland. Det råder mycket tuffa tider på elbilsmarknaden i båda länderna. I Tyskland föll försäljningen av elbilar med 37 procent i juli. Nu meddelar Hedin att de sålt tillbaka sin distributionsverksamheten för BYD-fordon och reservdelar i Tyskland till BYD Automotive GmbH, uppger Hedin i ett pressmeddelande.

 – Under de senaste två åren har vi arbetat tillsammans med BYD för att utveckla den tyska marknaden. Grunden är nu lagd för att öka volymerna, och vi ser fram emot att fortsätta denna resa i Tyskland tillsammans med BYD som återförsäljare, kommenterar Anders Hedin, VD och grundare av Hedin Mobility Group.

 – Det är för att de är lite omoderna i formen, men priset har bottnat och kommer att stiga, säger Michael Luft på Bilweb Auctions.

 Den här modellen kom i början av 2000-talet och slog ner med dunder och brak. Då ville alla ha en Porsche Cayenne. Men sedan hände något och i dag kan man köpa ett exemplar i väldigt fint skick för långt under 100 000 kronor. Ett renoveringsobjekt kan kosta 20 000 kronor

 – Det är för att de är lite omoderna i formen, som en uppsvälld bulle. I dag vill man ha skulpterade bilar, men sedan blir det retro och då kommer priset att stiga, säger Michael Luft.

 – Vid den tiden skulle formerna vara lite rundare, som en bulle och det är man inte så förtjust i dag, därför är de så billiga. Men det är en väldigt bra bil, jag tipsade till och med min son att köpa en, säger Michael Luft.

Volkswagen

 Det har hänt mycket inom bilbranschen sedan Porsche Cayenne lanserades för över 20 år sedan. Tiden har hunnit ifatt bilen som i dagens tycke och smak inte anses vara särskilt snygg.

 – Vill man inte betala så mycket och inte förlora pengar, då är det Cayenne, de har bottnat och hittar man ett fint exemplar så kommer den att öka i värde, säger Michael Luft.

 Dessutom är Porsche Cayenne en riktigt bra bil, åtminstone när allt fungerar. Om man vill ha något lite kraftfullare för en blygsam slant är det en bra investering. Så länge allt funkar. Leta efter en felfri välunderhållen bil och undvik till varje pris renoveringsobjekt.

 – Det är inget fel på dem, jag sa precis till min son att det kommer att bli ett samlarvärde till dem. Fina Cayenners är ett bra köp, förvånansvärt billiga, säger Michael Luft.

 Att hitta en fin och väl underhållen bil är viktigt. Hugade spekulanter ska ha i åtanke att bilen har de högsta tekniska reparationskostnaderna av alla bilmodeller i flera rankinglistor. Det finns en hel del saker att se upp med.

 De sexcylindriga motorerna är relativt pålitliga medan V8:orna bland annat kan ha problem med kylvätskerör i plast som kan spricka. Dessutom kan kardanaxeln behöva bytas. Lyssna också från ljud från fördelningslådorna i fyrhjulsdriften (dyrt att byta!). Och tänk på att bilen kan övervämmas om dräneringsrören till takluckan sätts igen. Turbomodellen kommer med massor av hästkrafter, men också risk för mängder av dyrbara fel. Räkna med att tömma bankboken om du köper fel exemplar.

 Enligt uppgifter planerar Tesla att lansera tre nya varianter av Tesla Model Y. En “längre” med sju säten, en med fem säten och dessutom en liten halvkombi för 25 000 dollar. Modellerna planeras att lanseras efter varandra där den första ska debutera redan i början av 2025.

 Sedan Tesla lanserade sin Model 3 för snart ett år sedan har många kunder väntat på att biltillverkaren ska lansera en omgjord Model Y. Därefter har rykten dykt upp om att Tesla har ett projekt de kallar för “Juniper”, som hävdar att Elon Musk:s företag har planer på att lansera tre olika varianter av Teslas bästsäljare.

 Enligt uppgifter från Teslarati och flera andra källor kommer dessa varianter bestå av en sjusitsig version, en femsitsig version och en liten halvkombi. Den sistnämnda planeras att lanseras till 2026 och de två andra varianterna sägs debutera redan under 2025. Den större varianten med sju säten ska även enbart säljas i Kina till en början.

 Tesla har själva inte svarat på några frågor angående projekt “Juniper”, men företaget har tidigare sagt att en ny Model Y inte kommer att lanseras under 2024. Elon Musk och resten av företaget har fullt upp med lanseringen av deras Robotaxi, som har världspremiär den 10 oktober. Men vissa rykten gör gällande att den lilla versionen av Model Y kan visas upp samtidigt som Robotaxi.

 – Jag tror att det är mer avskräckande om man faktiskt kan agera snabbt och ta bilen i beslag på plats och sedan göra en undersökning, säger polischefen Mathias Nilsson, till Sydsvenskan.

 Invånarna i Malmö har plågats hela sommaren av buller från smällande avgasrör och rusande motorer. Det är inte första gången fenomenet skett i staden, men enligt polischefen i området är det värre än någonsin denna sommar, skriver Sydsvenskan. Många av bilarna som väsnas är olagligt modifierade och för att motverka problemet vill polisen i Malmö få till en lagändring som ska stoppa stöket.

 – Bara nu i augusti har vi omhändertagit tio körkort på Bergsgatan. Och vi ser att det inte gör någon stor skillnad. Det fortgår precis som vanligt och det gör att mina poliser blir frustrerade, säger Mathias Nilsson, till Sydsvenskan.

 Idag kan inte en svensk polis omhänderta en bil som låter mycket enbart på grund av höga ljud. Men polisen i Malmö vill ändra lagen så det blir lagligt för en enskild polis att kunna göra en bedömning ifall en bil låter för högt. Efter det får en teknisk undersökning av bilen avgöra ifall bilen är modifierad eller inte.

 När polisen i Malmö letat efter lösningar på sitt problem har de hittat inspiration från den brittiska polisen. Där är det i dag lagligt för polisen att omhänderta bilar som låter för mycket.

 – Vi diskuterar med dem hur de använder sin lagstiftning och ser om det finns några guldkorn där som vi kan föreslå att använda här hemma, säger Mathias Nilsson, till Sydsvenskan.

إرسال تعليق

0 تعليقات